اخبار و مقالات

صادرات 850 میلیون دلاری صنایع غذایی کشور در پنج ماهه نخست امسال
تاریخ انتشار : 1395/6/31 ساعت 09:07:56




صادرات 850 میلیون دلاری صنایع غذایی کشور در پنج ماهه نخست امسال
۱۰:۱۳ (یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵)
اخبار مرتبط
» معرفی دستگاه پرده هوای صنعتی برای واحد های تولیدی و کارخانجات
» صادرات 850 میلیون دلاری صنایع غذایی در پنج ماهه نخست سال

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در پنج ماه نخست امسال صادرات مواد غذایی ایران به رقم 850 میلیون دلار رسیده است.

مجتبی خسروتاج در حاشیه بازدید از نمایشگاه های بین المللی شیرینی وشکلات و شیر و صنایع لبنی و آشامیدنی گفت: فرآورده های لبنی با 256 میلیون دلار صادرات، بیشترین میزان صادرات صنایع غذایی تا پایان مردادماه امسال را به خود اختصاص داده است و پس از آن، شیرینی و شکلات با 178 میلیون دلار، در رده بعدی قرار دارند.
وی ادامه داد: گروه سوم شامل محصولات تولیدی از جمله رب گوجه فرنگی بود که 77 میلیون دلار صادرات را از آن خود کرده و در صادرات گروه چهارم که انواع کمپوت و کنسرو را شامل می شود 70 میلیون دلار به ثبت رسیده و بقیه نیز متعلق به سایر اقلام است.
خسروتاج با بیان اینکه آمارها نشان می دهند نسبت به مدت مشابه پارسال در این بخش فقط 2 درصد رشد داشته ایم، افزود: یکی از مهمترین دلایل این موضوع، افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنایع غذایی بود که قدرت رقابتی بنگاه های ایرانی را در سطح جهانی کاهش داده است و ما اکنون بر مدیریت هزینه در این بخش تمرکز کرده ایم.
خسروتاج در ادامه به ابراز رضایت تولیدکنندگان و صادرکنندگان حاضر در نمایشگاه کنونی از فضای پسابرجام اشاره کرد و گفت: همه حاضران معتقدند که شرایط ایجاد شده برای توسعه همکاری با کشورهای خارجی بسیار مناسب شده و زمینه بازاریابی های جدید جهانی برای محصولات و کالاهای ایرانی فراهم است.
وی با بیان اینکه به دلیل تحریم ها، عمده محصولات لبنی ایران به کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه، قفقاز و برخی کشورهای عربی صادر می شد، گفت: باید بتوانیم در شرایط جدید به نقاط مختلف جهان صادرات داشته باشیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: امروز بازار صنایع غذایی به ویژه در بخش شیرینی و شکلات در سطح جهان سالانه 110 میلیارد دلار است.
وی کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، چین، روسیه، انگلیس، ژاپن، مکزیک و بزریل را 9 کشور عمده مصرف کننده شیرینی و شکلات در جهان برشمرد و گفت: ایران باید رای صادرات محصولات خود به آنها برنامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت در چند محور اساسی می تواند به صادرکنندگان کمک کند، تقویت بنگاه های تولیدی و صادراتی و بین المللی کردن آنها را از جمله برنامه های سازمان متبوع خود اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران اعلام کرد که 1100 واحد صنعتی در زمینه های شیرینی، شکلات، تافی، کیک و بیسکوییت در کشور فعال است که 95 درصد واحدهای توسط را بخش خصوصی هدایت می شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز ظرفیت اسمی صنعت شیرینی و شکلات ایران را 2 میلیون و 500 هزار تن در سال اعلام کرده بود.
 
** صادرکنندگان باید سلیقه بازارهای هدف را بشناسند
خسروتاج اضافه کرد: صادرکنندگان کالا باید سلیقه بازارهای هدف خود را بشناسند و خود را برای آن بازار آماده کنند.
وی به مشکلات بسته بندی در کالاها و محصولات ایرانی نیز اشاره کرد و گفت: باید در بخش بازاریابی و شناخت بازار، بنگاه ها را تقویت کرد، به طور قطع پس از ورود این بنگاه ها به بازارهای جهانی، آنها در مسیر خودکفا شدن حرکت می کنند.
قائم مقام وزیر صنعت یکی از لازمه های توسعه صادرات غیرنفتی را استفاده از ابزار نمایشگاهی بیان کرد و گفت: نمایشگاه یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی است زیرا در آن خریدار و فروشنده با هم ارتباط برقرار می کنند و این ارتباط رودررو در نهایت منجر به جلب اعتماد مشتری می شود.
وی در ادامه بر لزوم برپایی نمایشگاه در کشور در سایت های نمایشگاهی استاندارد تاکید کرد و افزود: فضای استاندارد یعنی محلی که غرفه دار و بازدیدکننده از آن ابراز رضایت کنند و به خوبی و در راستای اهداف نمایشگاه طراحی شده باشد.
خسروتاج با تقدیر از عملکرد شهرداری تهران در راه اندازی نمایشگاه در شهر آفتاب گفت: سازمان توسعه تجارت همسو با توسعه صنعت نمایشگاهی با این مجموعه همکاری خواهد کرد؛ به مسئولان شهر آفتاب تاکید کرده ایم که همه برنامه های نمایشگاهی آنان از سوی سازمان تایید خواهد شد اما برنامه هایشان با سیاست های شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی تهران هماهنگ باشد تا غرفه داران و بازدیدکنندگان در مورد برگزاری نمایشگاه ها دچار سردرگمی نشوند.
خسروتاج با تاکید بر هم افزایی میان شهر آفتاب و شرکت نمایشگاه های بین المللی تهران، اظهار داشت: در این میان فضای محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران می تواند برای نمایشگاه های تخصصی و کوچکتر مورد استفاده قرار گیرد و فضای نمایشگاهی شهر آفتاب به محل برگزاری نمایشگاه های بزرگ تبدیل شود.
 
** نمایشگاه های فصلی فروش برگزار نمی شود
وی در ادامه درباره برگزار شدن یا نشدن نمایشگاه های فصلی در کشور نیز گفت: ما همچنان سیاست های سابق را دنبال می کنیم، اما نمایشگاه زمانی می توانند با بازار رقابت کند که از نظر قیمت، شرایط بهتری را برای مشتریان فراهم کند؛ امروز با توجه به اینکه میزان عرضه بنگاه های تولیدی بیش از میزان تقاضاست، برگزاری نمایشگاه منطقی نیست.
خسروتاج افزود: اکنون مشکل ما در بخش فروش و بازاریابی است به این دلیل که عرضه بیشتر از تقاضاست؛ در شرایطی که واحدهای صنفی مازاد عرضه دارند، برگزاری نمایشگاه های فروش سیاست عقلایی نیست، از این رو به استان ها ابلاغ کرده ایم پس از دیدن نیاز بازار و سایر استانداردهای برگزاری نمایشگاه در صورت تایید شورای تامین استان، اقدام به برگزاری نمایشگاه کنند.
وی با بیان اینکه سیاست ما تشویق واحدهای صنفی برای حراج یا فروش فوق العاده محصولاتشان در شرایط کنونی است، ادامه داد: از طرف دیگر، فقط استان هایی می توانند چنین نمایشگاه هایی برگزار کنند که فضای استاندارد داشته باشند و بتوانند سایر استانداردهای برگزاری یک نمایشگاه مطلوب را رعایت کنند.
رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه در واکنش به برخی شایعات درباره تبدیل نمایشگاه بین المللی تهران به پارک، گفت: 60 درصد از 90 هکتار از اراضی محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران فضای سبز است و بیشتر بازدیدکنندگان نمایشگاه تهران، به چند دلیل که یکی از آنها جذابیت استفاده از فضای سبز این مکان است به آنجا مراجعه می کنند.
وی خاطرنشان ساخت: در سال های پس از انقلاب، حتی یک متر فضای اضافه در این محل ساخته نشده است و همواره تاکید بر این بوده که فضای سبز این منطقه حفظ شود و ما نیز معتقدیم که نمایشگاه تهران علاوه بر کاربری نمایشگاهی، فضای سبزی برای نشاط بازیدکنندگان است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان اضافه کرد: محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران در سطح ملی و بین المللی فعالیت می کند و از سوی «یوفی»* به عنوان یکی از بهترین فضاهای نمایشگاهی معرفی شده و اکنون سیاست ما این است که در فضای پساتحریم از این فضا برای برپایی نمایشگاه های کوچک استفاده و نمایشگاه های بزرگتر به شهر آفتاب منتقل شود.
* یوفی (UFI) به عنوان یک انجمن غیرانتفاعی براساس قانون فرانسه مصوب اول ژوئیه 1901 تاسیس شد و دفتر آن برای نخستین بار در سال 1925 میلادی در میلان گشایش یافت. در ابتدا نام آن اتحادیه نمایشگاه های بین المللی بود و بعدها در 20 اکتبر 2003 در جلسه عمومی قاهره، نام آن به «یوفی» (انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی) تغییر یافت. اکنون دفتر اصلی یوفی در پاریس است.
خبرنگار: اسماعیل داودی - سردبیر: لطیف نکوئی